Tässä on ehdotus PEVISAKSI:

Venäjänajokoiran PEVISA ohjelma (voimassa 2 vuotta hyväksymisen jälkeen)

– Koiran täytyy olla tutkimushetkellä tunnistettu Suomen Kennelliiton(SKL) hyväksymän tunnistusmerkinnän avulla

– Tutkimuslausunnon antaa Kennelliiton hyväksymä eläinlääkäri/asiantuntia

– Koirilla täytyy olla ennen jalostuskäyttöä annettu lonkka- ja kyynär kuvauslausunto, joka on annettu koiran täytettyä 12kk. Jalostuksessa voi käyttää A ja B lonkkaisia koiria. Kyynärlausunnossa täytyy olla vähintään tulos 1, jolloin koiraa voi käyttää jalostukseen 0 kyynärlausunnon saaneiden koirien kanssa.

– Jalostukseen käytettävän koiran on oltava rotumääritelmän mukainen ja sillä täytyy olla näyttelypalkinto (vähintään H) sekä luonteesta maininta 1 tai käsiteltävissä ennen ensimmäistä jalostuskäyttöä.

– Jälkeläismäärä uroksilla on 3 pentuetta. Jos uroksella on rodunomainen koepalkinto (AJOK, KEAJ tai ilves/karhu taippari) suoritettu, 5 pentuetta. Nartuilla jälkeläismäärä on 3 pentuetta ja jos on rodunomainen koepalkinto, 5 pentuetta. Jälkeläismäärä voi uroksilla olla suurempi, jos omistaja hakee koiralleen suurempaa jälkeläismäärää ja vahvat perusteet löytyy. Lausunto haettava rotujärjestöltä ja rotua harrastavalta yhdistykseltä.