Venäjänajokoirayhdistys on perustettu vuonna 1999. Se on rodun harrastajien perustama valtakunnallinen rotua harrastava yhdistys, jonka tarkoituksena on ylläpitää ja kehittää rodun käyttöominaisuuksia sekä vaalia rotumääritelmän mukaista ulkomuotoa.

Tarkoituksensa toteuttamiseksi yhdistys järjestää ajokokeita, näyttelyjä sekä harrastajatapaamisia ja antaa kasvattajille jalostusneuvontaa. Vuosittaiset tapahtumat ovat vuosikokous kevättalvella, kesäpäivät näyttelyineen ja jänismestaruuskoe viimeisellä vuosineljänneksellä.

Venäjänajokoiran virallinen rotujärjestö on Suomen ajokoirajärjestö.

Tiedottaminen

Venäjänajokoirayhdistyksen jäsenenä pääset seuraamaan venäjänajokoirien edesottamuksia ”aitiopaikalta”. Tiedottaminen tapahtuu kolme kertaa vuodessa ilmestyvän Venäjänajokoira-lehden välityksellä.

Lehdessä on tietoa tapahtumista ja ajankohtaisista aiheista, tuloksia, henkilö- ja koiraesittelyjä sekä tietenkin myös lukijoiden omia kirjoituksia. Ilmoitussivuilta löytyy myytäviä pentuja, siitosuroksia jne. Lehti ilmestyy pääsääntöisesti huhti-, elo- ja joulukuussa. Ilmestymisaikataulussa on kuitenkin usein poikkeuksia johtuen yhdistyksen tapahtumien ajankohdista.

Jalostusneuvonta

Jalostustoimikunnan puoleen voit kääntyä kaikissa rotua koskevissa asioissa, oli sitten kyseessä uroksen valinta, pennun hankinta, ajatus tuontikoirasta tai vaikkapa epätietous koiran kouluttamisesta.

Hyvissä ajoin tehty jalostusneuvontapyyntö antaa mahdollisuuden sopivimman uroksen löytymiseen nartullesi.